Vinkki: Onko puutarhassasi haittaa myyristä, hiiristä tai muista lämminverisistä tuholaisista?

Olitko kuuntelemassa JaanaJohanna Koverolan biodynaamisen puutarhanhoidon luentoa syksyllä? Jatkoa häneltä nyt aiheeseen liittyen tuholaisten hävitykseen, haluaisitko kokeilla?

JaanaJohannalta terveiset:

Nyt olisi hyvä hävitys, eli polttamisajankohta 17.1. klo 22 – 19.1. klo 4. Tuolla ajanjaksolla homma pitäisi tehdä.
Loukuilla pitäisi pyydystää muutamia yksilöitä ja niiden nahka polttaa tuona ajankohtana. Jos joku osaa/uskaltaa nylkeä nahan, niin hyvä. Itse olen polttanut otukset kokonaisena, (ei grillihiilillä vaan puutulella!) nahkahan palaa ensimmäisenä ja jäljelle jääneet ’makkarat’ voi heittää kompostiin. Kaikki tuhka talteen ja sitä hierretään tunti. Näin saatu tuhkapreparaatti levitetään pieninä annoksina puutarhaan tai sinne missä tihulaisia esiintyy. Parasta olisi erityisesti myyrien suhteen, jos torjunta tehtäisiin koko naapurustossa.

Seuraava polttamisajankohta saattaa tulla vasta runsaan vuoden kuluttua, joten tämä myrkytön hyvä konsti kannattaa hyödyntää nyt, jos tuholaiset harmittavat.

Lisätietoja sivulta: http://www.quintile72.net/tuhkapre.htm