Jäsenkirje 1/14

Tervehdys kaikille!

Miellyttäviä askareita on jonossa, oli puutarha sitten isompi tai pienempi. Joka aamu avautuu jokin perenna tai ollaan rehellisiä vähintään tusina perennaa. Ruohosipuli pyrkii kukkimaan, pavut itävät kohisten ja sipulin varret topakoituvat. Eikä mene kuin viikko, niin juhannusruusut jo aukeavat.

*

Yhdistyksen toiminta on viimeisen vuoden aikana vilkastunut ja olemme saaneet paljon uusia jäseniä. Perinteisiä paperikirjeitä emme enää kovin usein lähetä, sillä niiden postitus on huikean kallista. Olemme saaneet pystyyn kotisivut, www.mikkelinpuutarhayhdistys.fi, ja näiden kautta tieto leviää nopeammin. Ilmoittelemme yhdistyksen tapahtumista Länsi-Savon järjestöpalstalla. Arviomme mukaan nettiä käyttää peräti 95% jäsenistämme.

*

Teimme hiljattain Türin kukkapitoisen retken ja mukavaa oli! Uusia kasvilöytöjä taisi tehdä jokainen ja vaikka lehtokotilo-ongelma on siellä melko paha, niin tarkka tarhuri ei ötököitä pihalleen saa, jos on oikein, oikein huolellinen. (Ja aina nuo riiviöt voivat myös saapua kotimaasta, jopa naapurikorttelista.) Tulipolte on todellinen uhka, ja etenkin hedelmäpuiden ja karviaisten kanssa on syytä pidättäytyä ostamisesta. Teemme retken myös ensi vuonna.

*

Yhdistyksen hallitus on maaliskuisen kokouksen jäljiltä uudistunut. Hienoa, että saimme hallitukseen pari uutta jäsentä. Olemme kokeneet vuoden aikana paljon muutoksia, kun uusia jäseniä on saatu runsaasti ja toiminta on aktivoitunut. Elomaan talon vuosikokouspäivänä pidetty Pentti Pehkosen kiinnostava esitelmä kiinnosti porukkaa niin, että tuolit olivat loppua! Ja aktiivisuutta ei ole aikomus lopettaa.

*

Uusi hallitus on aakkosjärjestyksessä seuraava, uudet jäsenet on merkitty tähdellä (*)

Päivi Avela (*)

Hilkka Asikainen (*)

Kaarina Hänninen

Tiina Kylliäinen

Viljo Muuronen

Mari Mörö

Birgitta Partanen (*) sihteeri

Tapani Varjus rahastonhoitaja

Eija Vatanen-Siitari

Varajäsenet: Anja Heikkilä, Teppo Kaarniemi, Anssi Krannila ja Tuija Hytönen.

Allekirjoittanut jatkaa puheenjohtajana.

*

Järjestämme kaikkia puutarhureita kiinnostavan tilaisuuden yhdessä Ruralian kanssa 6.6. alkaen klo 12-16.00. Luennoitsijat Bertalan Galambosi ja Pentti Alanko ovat todella arvostettuja pidettyjä asiantuntijoita, ja nyt teillä on tilaisuus kuunnella heitä ja vieläpä samana päivänä. Luonnonmukainen puutarha sopii lähes kaikkiin pihoihin. Kenkäverossa avataan myös uusi ekohotelli, ja sen asukkaat tulevat paikan päälle lentämällä! Hotelli on ekoteko jos mikä, vaikka asukkaat lentävätkin… Tosin he lentävät omin siivin!

*

Saimme Bertalan Galambosin ystävällisellä avustuksella dyykata Karilan koeaseman viimeiset kasvit. Koska peltojen paikalla rakennetaan asuinalue, paikka on ollut pakko tyhjentää kasviaarteista. Dyykkaus tehtiin kesäkuussa ja monta monituista onnellista kasvia pääsi uuteen hyvään kotiin! Kiitos Bertalanille tuosta ainutlaatuisesta tilaisuudesta kasvien adoptioon. Yritämme pitää aarteista hyvää huolta.

*

Kesäkuun 29. avataan taas puutarhoja kaikkialla Suomessa. Puutarhaliitto rohkaisee raottamaan pihaportteja, sillä tapahtuma on ollut menestys. Mikkelin alueella on auki useita pihoja. Kotisivut ja osoitteet löytyvät osoitteesta bongaa.puutarha@puutarhaliitto.fi.

Avoimet puutarhat -tapahtumaa koordinoi tänä keväänä Jaana Ojanen jaana.ojanen@puutarhaliitto.fi

*

Elomaan talon keväiset jäsenillat polkaistiin pystyyn, ja porukkaa oli paikalla mukavasti. Kesäaika lienee turhan vilkasta, mutta syksyn tullen jatkamme taas. Mukana on siemen- ja taimivaihtoa ja vinkkausta perennojen lisäämiseen. Tule paikalle, vaihda ja villiinny! Ilmoittelemme ensimmäisestä syksyn tupaillasta Länsi-Savon järjestöpalstalla ja sitten kotisivuillamme.

*

Puheenjohtajan puutarha on auki yhdistyksen jäsenille 12.7. klo 12.00.-15.00. Soppaa on tarjolla ja kahvia myös. Toivon mukaan uutuusperennat kukoistavat, sitten viime kesän on aluetta raivattu aika tavalla ja uusia kukkapenkkejä on parisen sataa metriä. Talven mittaan tehdyiltä reissuilta on tarttunut mukaan monenmoisia kasvikunnan edustajia, joten tervetuloa tutustumaan niihin. Vapaa pääsy!

*

Jyväskylän puutarhaseura saapuu Mikkeliin (Mörönperälle) 26.7. Jos haluat tavata keskisuomalaisia, todella innokkaita puutarhureita, niin voit tulla paikan päälle kahvittelemaan. (alkaen klo 13.00.) Rentoa ja hauskaa seurustelua luvassa! Saattaapi olla myös kasvinvaihtoa luvassa, niin on hiukan lupailtu.

*

Kotisivuille otamme vastaan kasvitarinoita ja puutarhareissukokemuksia. Laita ne joko Eija Vatanen-Siitarille tai allekirjoittaneelle, yhteystiedot löytyvät sivuiltamme. Ja jos jokin sensaatiomainen kasvi vaatii esittelyä, niin siitä vaan!

*

Ihanaista kesää ja tapaamisiin Avoimissa puutarhoissa. Ja syksyllä pidämme tempauksen Mikkeli-puistossa, siitä lisätietoa kotisivuilla elokuussa. Jäsenmaksut laitamme postiin pian. Vaihdoimme teknistä järjestelmää ja jouduimme aloittamaan sen suhteen kaiken alusta. Tekniikka kehittyy ja edistys edistyy! Huojentavaa on kyllä se, että puutarhassa ei päivitetyllä tietotekniikalla tee mitään: kaikki lähtee siemenestä, salasanoja saati selainten vaihtamista ei tarvita. Mikään palvelinten päivitys tai vanhaksi käynyt verkkopalvelinsysteemi ei myöskään auta, sillä kasvit kasvavat aivan omassa tahdissaan, ilman langattomia verkkoja. Hyvä niin!

Mari Mörö

Möröperän vihertumppu