jäsenkirje 2/2013

TERVEHDYS KAIKILLE

Hellekesän ja lämpimän syksyn jäljiltä puutarhurit hengähtävät hymy huulillaan. Luonto asettuu lepoon, mutta seuraavan sesongin valmistelu siintää jo mielessä. Siemeniä, perennoja, kokemuksia ja vinkkejä vaihdellaan. Kasvun ihmeet eivät haihdu, vaikka illat pimenevät. Kukkasipuleita maahan piilotellessa saa kevään odotus käydä jo mielessä.

Syystempaus 11.9. sujui yhdistyksen osalta erittäin hyvin. Arpajaiset olivat (yleisön mielestä) mieluinen tapahtumalisä, ja palkinnot (mm. kaksi puutarhaorjaa ja lounas Tertin kartanossa) innostivat kovasti. Myös vilkas siemenmyynti ja taimien vaihtotori kertoivat osaltaan siitä, että emme tempaisseet turhaan. Yhdessä olemme enemmän, ja porukalla tekeminen kuuluu puutarhapuuhasteluun luontevasti. Jatkamme tästä.

Yhdistyksen kotisivut on saatu verkkoon. Vihdoinkin! Sivuilla tullaan esittelemään mm. jäsentemme puutarhoja, joten jokainen voi halutessaan ottaa osaa tähän. (ottakaa yhteys ja lähettäkää materiaali sähköisessä muodossa!) Ohjeet esim. kuvien koosta jne. saatte sähköpostitse.) Verkkoon laitetaan informaatiota ja tiedotetaan toiminnasta. Sivuja täydennetään kaiken aikaa. Mikäli haluat kertoa messevästä puutarhakohteesta, jakaa kasvielämyksen tai sinulla on toimintaamme liittyviä ideoita, ota yhteyttä. Yhteystiedot löydät kirjeestä.

Yhdistyksen jäsenkunta uudistuu kovaa vauhtia. Osa ei halua postia muuten kuin sähköisesti, osa ei lue paikallislehden järjestöpalstaa vaan toimii pelkästään verkon kautta. Ja osa jäsenistä ei osallistu toimintaan mitenkään, mutta kaipaa esim. retkiä. Niitä tullaan tekemään kyllä, jahka saamme toiminnan rullaamaan. Yhdistyksellä ei ole ollut esim. sihteeriä vuosikausiin, mutta onneksi asia on nyt kunnossa. (Kiitokset Anneli Miekk-ojalle!) Allekirjoittanut on ollut pj:n roolissa vasta muutaman kuukauden, hallussa olevat, vaatimattomat resurssit on käytetty verkkosivujen pystyttämiseen ja yhdistyksen omaan varainhankintaan, jotta sivut saadaan pystyyn ammattilaisten voimin. Postimerkkejä osaame nuolla kyllä talkoohengessä, mutta verkkosivujen tekemisen kanssa on vähän toisin.

Jäsenten syysilta pidetään Elomaan talossa 8.10. (Pirttiniemenkatu 21) alkaen klo 18.00. Sadonkorjuusopan, kahvittelun ja pakurikääpäteen lomassa kuullaan pj:n valokuvavetoiset matkaturinat Great Malvernin (RHS) syystapahtumasta (Suuri näyttely ja sadonkorjuutapahtuma Englannissa). Kaikille paikan päälle saapuneille lahjoitetaan pieni cottage garden -siemenyllätys torjumaan syksyn apeutta. Ilmaisten siementen lisäksi on myös myynnissä (pikkurahalla) joitakin harvinaisempia siemeniä ja painotuotteita – yhdistyksen kassan kartuttamiseksi. Tule sopalle ja kasvijuttujen äärelle.

Merkitkääpä kalentereihinne ensi kevään Viron-reissun päivämäärä: 16.-17.5. 2014. Türin kukkamarkkinat on lämminhenkinen tapahtuma, ja markkinoiden lisäksi tutustumme muutamiin muihin kohteisiin. Lähdemme reissuun perjantai-iltapäivällä, emme aamuyöstä. Aikataulu helpottanee monen päätöstä lähteä mukaan. Jahka saamme matkaohjelman valmiiksi, alamme ottaa vastaan ilmoittautumisia helmikuussa 2014. Hinta tulee olemaan maltillinen. Lysti, kukkapitoinen reissu on siis luvassa!

Mikäli ette vielä ole tilanneet Kotipuutarha-lehteä, niin se kannattaa tehdä nyt. (Yhdistyksen jäsenet saavat 15 euron alennuksen, ks. mainos) Maan vanhin alan harrastajien lehti on innostavaa luettavaa. Esiteltävistä pihoista ja asiantuntija-artikkeleista saa vinkkejä ja kipinää. Uusimmasta numerosta (9/13) löytyy Vanhan Mari Liimataisen haastattelu ja juttua Vanhasta Kilkkilästä. Hieno juttu! Innostus ja tekemisen ilo tuppaavat tarttumaan, sitä ei voi vastustaa. Kyllä meillä Etelä-Savossakin osataan.

Allekirjoittanut lähtee muutamaksi kuukaudeksi tutustumaan maailman puutarhoihin, mutta palaa helmikuussa takaisin. Sihteeri ja varapj. (ynnä muu hallitus) pitävät putiikkia pystyssä. Varmimmin pj:n tavoittaa sähköpostitse, missä hän liikkuukaan. Mikään yhdistys ei onneksi ole eiköä toimi vain yhden henkilön varassa. Hyvä niin! Verkkosivuja täydentävät Tiina Kylliäinen ja Eija Vatanen-Siitari.

Valoa syksyyn,

Mari M.